DTU's Executive MBA

Ingeniørernes eliteuddannelse – 90 procent bliver forfremmet

Monday 12 Feb 18

Vil du være blandt innovationens ledere?

DTU’s Executive MBA uddanner ledere til at stå i spidsen for teknologisk forandring.

Arbejdsindsats:
1.800 timer, hvilket svarer til et års fuldtidsstudium. Studiet giver 60 ECTS-point.

Krav:
Mindst tre års erfaring og en bachelorgrad. Dispensationer gives ved større erfaring.

Gennemsnitsalder for deltagere:
41 år.

Find mere information her.

Ingeniører har de bedste forudsætninger for at blive topledere, mener Søren Salomo, professor og underviser på DTU's Executive MBA, der er den direkte vej til lederstillingen. Hele 90 procent bliver forfremmet efter endt uddannelse.

Sig farvel til din fritid, og fortæl din familie og dine venner, at du elsker dem, men at de ikke kommer til at se meget til dig de næste 21 måneder. For hvis du vil være en af dem, der står i spidsen for den teknologiske forandring, kræver det en helt særlig dedikation.

“Du kan sammenligne det med jægerkorpset,” siger Søren Salomo, der foruden at være professor med 20 års erfaring i innovation også har været med til at udvikle og tilrettelægge den 2-årige Executive MBA på DTU.

“Man bliver mødt af nogle meget udfordrende opgaver. Det skaber en særlig dynamik, som udvikler en korpsånd. Det er simpelthen nødvendigt for at komme igennem forløbet,” siger Søren Salomo.

Belønningen er dog til at få øje på. Hele 90 procent bliver forfremmet efter uddannelsen, viser en alumneforeningsundersøgelse fra efteråret 2016.

Befinder sig midt i stormen

En af dem, som befinder sig midt i stormen, er den 43-årige civilingeniør Peter Jacobsen, der er på uddannelsens andet af de i alt fire semestre. Ved siden af de 1.800 timer, det kræver at gennemføre uddannelsen, arbejder han som senior group manager og test director i Milestone Systems, der er verdens største producent af software til video management.

“Man skal være klar over, hvad man går ind til. Jeg vil i hvert fald ikke anbefale uddannelsen til nogen, der lige er blevet forældre,” siger Peter Jacobsen.

Sammen med sin chef havde han vendt, at det var på tide at komme tilbage på skolebænken.

“Vi lever udelukkende af vores evne til at være innovative. Så da jeg læste om MBA-uddannelsen, var det lige det, der matchede mit og virksomhedens behov. Samtidig kunne jeg godt tænke mig at avancere i virksomheden til director level, og på sigt kan jeg også se mig selv i en rolle som VP,” siger Peter Jacobsen.

Ingeniører har de bedste forudsætninger for at være topleder

Som ingeniør har man netop de bedste forudsætninger for at blive topleder, mener professor Søren Salomo:

“Ingeniører er dem, der bedst forstår, hvordan den teknologiske udvikling fungerer, og hvordan man udvikler løsninger. Men for at kunne være drivkraft for innovation skal de først lære tre ting: Løsningerne skal udvikles med sigte på at løse et kundebehov - de skal altså bridge fra teknologi over til marked. De skal kunne forstå at skabe en organisation, som systematisk kan tilvejebringe innovation. Og så skal de ikke mindst påtage sig det lederskab, som er nødvendigt.”

Allerede inden studiestart var Peter Jacobsen klar over, at der var dele af virksomheden, han ikke forstod:

“Når jeg sad i møder med marketing, gik nogle af diskussionerne helt hen over hovedet på mig. Hvis jeg skal være helt ærlig, så opfattede jeg marketingafdelingen som en ballon- og konfettifabrik.”

Den opfattelse ændrede sig dog brat: 

“Den allerførste opgave på studiet var at skrive en marketingrelevant opgave om den virksomhed, vi arbejder i. Det var angstprovokerende. De første mange timer sad jeg og tænkte: Nu ved jeg, hvad det er, jeg ikke ved. Jeg blev klar over, at jeg havde været rimelig ignorant. Men i dag ved jeg, hvad marketing taler om, hvilke udfordringer de sidder med, og jeg har fået stor respekt for deres arbejde.”

Ud af komfortzonen

Den hårde studiestart på MBA-uddannelsen er helt bevidst ifølge professor Søren Salomo:

“Vi skal have ingeniørerne ud af deres komfortzone. De skal ikke holde sig til det, de allerede kan. Vi skal få dem til at forholde sig til, hvem de selv er, hvad deres rolle er, og hvordan de bedst kan fremme innovation.”

Senest har Peter afleveret en rapport om, hvordan hans virksomhed kan styre innovation på en anden måde end i dag.

“Jeg har præsenteret rapporten for vores CTO og vores VP’ere som inspiration. Det er noget, jeg hverken har turdet eller haft grund til at gøre før,” siger Peter Jacobsen, der finder meget inspiration på sit hold:

“At sidde med så mange andre ledere er med til at modne mig. Vi er 33 på holdet, kommer fra fem forskellige nationer, og arbejder med alt fra gadebelysning til det maritime. Det inspirerer, hvordan de ser på verden og på de udfordringer, vi står over for. Folk er meget åbne, så man giver og modtager sparring hele tiden.”

Svært at modellere et menneske

Netop springet til at være leder, er et af de helt store spring, forklarer professor Søren Salomo:

“Det er ekstremt svært at modellere en forbrændingsproces. Men jeg vil vove at påstå, at det er endnu sværere at modellere menneskers adfærd. Som leder i en innovativ verden skal du bringe folk til at gøre noget, der er anderledes, end de er vant til. Det kræver en innovativ ingeniør.“

Al forandring begynder som bekendt med en selv. Her har Peter Jacobsen taget det første store skridt:

“Min opfattelse har flyttet sig fra at tænke, hvad det er, jeg arbejder med, til hvorfor jeg arbejder med det, jeg gør. Førhen ville jeg sige, at jeg arbejdede med overvågningssoftware. Nu vil jeg sige, at jeg arbejder med at skabe sikkerhed i verden.”

Professor Søren Salomo: Tre ting, du lærer om innovation med DTU's Executive MBA

  1. Teknisk viden er ikke nok til at skabe innovation. Den påstand kan måske udfordre mange ingeniører. Ved at læse MBA'en kommer du til at forstå og adressere markedsbehov.

  2. Mennesker passer ikke ind i en algoritme. Det kræver lederskab at innovere. Med MBA'en lærer du dig selv at kende som leder, og hvad der skal til for at få medarbejdere til at innovere.

  3. Du skal kende din værktøjskasse som leder af innovation indgående. Det er ikke nok at kende de enkelte værktøjer. Med MBA'en får du en praktisk forståelse af, hvordan du vurderer, hvad der er behov for - og hvorfor.

News and filters

Get updated on news that match your filter.
http://www.business.dtu.dk/english/news/nyhed?id=1CDA403C-FEE5-4A6E-A84D-DDA7ED4198BA
19 OCTOBER 2018