MMT-auditorie

Nakskov-SMV'ens genvej fra innovation til marked

Thursday 20 Apr 17

Contact

Peter Arbs
Program Director
DTU Business
+45 45 25 61 31

OM DTU’S EXECUTIVE MBA

  • DTU’s Executive MBA, også kaldet Master in Management of Technology, er Nordens førende MBA inden for innovation, værdiskabelse og personlig ledelse.

  • Uddannelsen tager 21 måneder. Undervisningen foregår på DTU Business i Lyngby hver anden fredag og lørdag.

  • Forløbet inkluderer to internationale studieture, bl.a. et intensivt studieophold på UC Berkeley i Californien.

  • Ny rangliste viser, at DTU er blandt de mest innovative universiteter i verden.

  • Uddannelsen er akkrediteret af AMBA. Akkrediteringen understreger programmets høje kvalitet og de fordele, det giver deltagerne og deres virksomheder.

  • Adgangskrav: Min. tre års erhvervserfaring, bachelor el. Tilsvarende samt ledelseserfaring.

  • Pris: 350.000 kr. betalt over fire semestre.

  • Resultater: 90 pct. af alle deltagere bliver forfremmet på deres arbejdsplads efter endt uddannelse.

  • Læs mere på www.business.dtu.dk/executive-mba
Igennem MBA'ens to-årige program, endevender Matteo og Guido den fælles innovation og får afdækket potentialerne inden for finansiering, teknologi og marketing uden at direktøren skal frygte budgetoverskridelser.

Man kan godt sidde med en fornemmelse af, at man har fat i den lange ende af en produktudvikling, når man kan se en berettigelse for produktet i sit verdensbillede. Men hvordan ved man, om det verdensbillede holder stik?
Det er formentlig en velkendt situation for de fleste virksomhedsledere. Det var det også for Christen H. Nielsen, der er administrerende direktør og medejer af teknologi-virksomheden Ortofon.
Firmaet, der er kendt for at bringe akustik i verdensklasse op fra vinylpladerne gennem pickuppen og ud gennem højtalerne, har til huse på Lolland-Falster, hvor det lige som mange andre kæmper om at tiltrække lyse hoveder, der har lyst til at nørde løs i teknologisandkassen.
"Som rene forskere er vi ikke trænet til at se markedspotentialet. Med forretningsforståelse kan vi øge chancerne for at få mest muligt ud af vores forskning og målrette den tidligere" - Guido Tosello

Gennem et EU-forskningsprogram havde Christen H Nielsen to teknologispecialister på hånden. Eller rettere på taget – fastansættelser er dyre og afkastet stadig forbundet med en vis usikkerhed. Øvelsen var at finde en måde at finansiere og strukturere videreudviklingen af produktet, så det kunne komme på markedet. Men adgang til specialiseret teknologi er bekosteligt, og prisen for udviklingsforløbet skulle være til at betale.

Risikabel investering
Du ville helst have ansat de to teknologispecialister?, spørger jeg Christen H. Nielsen, som han sidder i den dybe læderstol og udlægger udfordringerne for en mellemstor dansk teknologivirksomhed med 100 ansatte."Ja, det kan du sige. Det ville så have været en endnu større investering, men vi er endnu i en eksplorativ fase omkring potentialet i produktet, så jeg vil gerne se nogle analyser først. Vi er ikke i tvivl om potentialet, men vi skal have vores teknologi undersøgt," siger Christen. "Jeg [ser] det som en mulighed for, at en SMV som os kan få adgang til teknologisk spidskompetence, uden at man er C20" - Christen H. Nielsen. Det kræver mange ressourcer at undersøge markedet for konkurrerende teknologier. Rigtig mange for en virksomhed, hvor driften fylder det meste.
"Der er nogle teknologier, som vi gerne vil lære noget mere om; hvor de er i verden, hvor udbredt de er, hvad de er oppe imod, og hvad findes der af andre ting. Som lille virksomhed på Lolland, er det en kæmpe opgave at gennemgå databaser, litteratursøgninger og afsøge konkurrencen" siger han og fortsætter. "Der har DTU-folkene en systematisk og disciplineret innovation i deres MBA-program, som en driftsfokuseret SMV (små og mellemstore virksomheder, red.) ikke kan gennemføre i samme udstrækning."

Psykologi skaber sammenhold
Man kunne måske have hyret konsulenter ind til at løfte arbejdet med videre innovation i forlængelse af de to ingeniørers forskning. Men konsulenter kan nok færdes hjemmevant i en virksomhed, men har ikke altid hjertet med. "Vi kunne have taget en traditionel konsulent ind, men vedkommende ville have være generalist - ikke en specialist i det, vi arbejder i her. Jeg tror ikke, at et konsulenthus kunne komme så tæt på, som de to specialister, vi kender" siger han og tilføjer, at prisen for tre konsulenter i to år ville have været en enorm omkostning.
"Der er også den psykologiske komponent. Nu sidder vi (Christen og de to specialister, red.) på samme side af bordet. I forhandlinger med en hardwareleverandør har vi kunnet hjælpe hinanden og lægge en strategi for forhandlingerne sammen," siger han."Der er man lidt mere alene med en ekstern konsulent."

Hvem er de to, der laver innovation på bestilling
Nok om elefanten i rummet, for hvem handler det om?
Ortofons direktør taler om firmaets to italienske teknologispecialister, ingeniørerne Matteo Calaon og Guido Tosello, som i øjeblikket er indskrevet på DTU Business MBA'en med Ortofon som sponsor. 
Et MBA-forløb, hvor Ortofon kan indplacere de to italienere, som de allerede kender så godt, og fylde deres rygsække med lovende, nye teknologier. Igennem MBA'ens to-årige program, endevender Matteo og Guido den fælles innovation og får afdækket potentialerne inden for finansiering, teknologi og marketing uden at direktøren skal frygte budgetoverskridelser.

Læs mere om genvejen til innovation gennem DTU's MBA-program. Kort sagt sparer Ortofon den omfattende og alligevel ufuldstændige database- og litteratursøgning på Lolland-Falster, for Matteo Calaon og Guido Tosello har alene i deres akademiske netværk adgang til eksempelvis professorer, som Ortofon først ville skulle identificere.
Samtidig får Matteo og Guido en Business MBA-grad at søge videre på. En fordel, hvis man er teknologinørd, som vi senere skal høre.

Ren interesse
Christen H. Nielsen har kun gjort det, enhver god forretningsmand ville gøre – han måtte være opfindsom for at finde de medarbejdere, han havde brug for.
"Med MBA'en så jeg en mulighed for at få dygtige mennesker og få en konstruktion, der knyttede dem til os. Samtidig var det et spørgsmål om, hvor meget produktudvikling vi kunne putte i det teknologiske modul, det finansielle modul og hvor meget kan vi skubbe ind i det marketingsmæssige modul, for pengene," siger han. 

"Vi har brugt MBA-en som en løsning på vores behov. Når der er sagt, så ser jeg det som en mulighed for, at en SMV som os kan få adgang til teknologisk spidskompetence, uden at man er C20," siger han. Nu kan ingeniørerne tage toget til Lyngby.

Fra forskning til faktura
Det er dog ikke kun Ortofon, der har fået gavn af det samarbejde, der er støbt hen over MBA-forløbet.
For Guido og Matteo var MBA'en svaret på at fortsætte et frugtbart teknologisamarbejde med Ortofon. Med MBA'en får de to hardcore ingeniører nemlig en eftertragtet forretningsforståelse til at supplere deres forskerprofil, påpeger Guido Tosello. 

"Udover at kunne bruge vores forskning helt konkret, får vi forretningsforståelse og indsigt i, hvordan man modner et produkt til markedet," siger Matteo Calaon. Den erfaring kan de bruge, både hvis de går ind i et privat partnerskab eller skal søge offentlige midler til forskning.
Hos Ortofon følger deres de forskning til dørs og bliver vidne til, hvordan det rammer markedet. Det kan ellers være svært, da forskningsmiljøer kan lukke sig om sig selv.

Forskermidler bliver færre
MBA'en er også en mulighed for at finansiere en mere praktisk orienteret forskning. For finansieringen til det samarbejde under EU-programmet, som Guido og Matteo har haft med Ortofon, bliver i fremtiden færre beskåret. "Det bliver sværere og sværere at skaffe finansiering til forskning, så det er vigtigt, at man tidligt i forskningsforløbet kan give et billede af potentialet for et eventuelt produkt. Ofte skal man kunne sætte et tal på, hvor mange arbejdspladser, man tror produktet kan skabe" fortæller Guido Tosello. Her vurderer han, at en forretningsforståelse vil gøre det muligt hurtigere at identificere produktets potentiale tidligere i processen. "Som rene forskere er vi ikke trænet til at se markedspotentialet. Med forretningsforståelse kan vi øge chancerne for at få mest muligt ud af vores forskning og målrette den tidligere," siger Guido.

MBA'en slutter med sløjfe
Guido og Matteo færdiggør MBA'en næste år, og det samtidig er enden på det oprindelige EU-forskningsprogram, der førte dem sammen med Ortofon.
Det endelige produkt, som de arbejder på nu på MBA'en forventes at komme på markedet næste år, sammenfaldende med Ortofons hundrede års jubilæum.

News and filters

Get updated on news that match your filter.
http://www.business.dtu.dk/english/news/nyhed?id=43AB8818-F7B4-4085-976B-027BD98D275C
16 DECEMBER 2017